אזרחות פולנית

צרו קשר ונשמח לעזור עם אזרחות פולנית או בכל נושא אחר:

לגדנסק בפולין מושכת אליה ישראלים רביםאורך מאות שנים, מימי הביניים ועד למלחמת העולם השנייה, חיה בפולין (ובחלק ניכר מהזמן גם שגשגה) קהילה יהודית גדולה ורבת השפעה. בשנת 1939 נמנו בפולין לא פחות מ- 3.4 מיליון יהודים, כך שכשהצטרפה פולין לאיחוד האירופי בשנת 2004, והוצאת דרכון פולני הפכה לפרוצדורה שיש רווח ניכר בצידה – שער לאירופה – התורים בשגרירות פולין בישראל היו ארוכים למדי (בדיוק כשם שרבים מבין צאצאיהם של יוצאי צ'כוסלובקיה החלו לברר את זכאותם לאזרחות צ'כית או סלובקית, לאחר ששתי מדינות אלה הצטרפו לאיחוד האירופי יחד עם פולין ושמונה מדינות נוספות).

הגל הראשון אמנם שכך, אולם העניין הרב בהוצאת דרכון פולני מצד צאצאי יהודי פולין בכל הזמנים נותר בעינו, ולנוכח מספרם הרב של יוצאי פולין בישראל, הרי שכבר כיום ישנם כמה אלפי ישראלים שאוחזים בדרכון פולני ועשויים להיעזר בו אם יבחרו להגר לאירופה כמו גם לארה"ב, קנדה ואוסטרליה.

חשוב להדגיש כי השגת אזרחות פולנית (המהווה כמובן תנאי לקבלת דרכון במדינה זו) אינה פשוטה, ואורכת זמן רב למדי – בעיקר בשל התהפוכות שחלו בפולין במהלך המאה העשרים, וכן בגלל העובדה שבקשה לאזרחות פולנית נענית, או מסורבת, על סמך שילוב בין שלושה חוקים שונים, האחד משנת 1920, השני משנת 1951 והשלישי משנת 1962.

כיצד תדעו אם אתם זכאים לאזרחות פולנית?

דרך אחת היא לפנות לשגרירות פולין בישראל ולקבל מידע כללי אודות התנאים שמציבה המדינה למי שמבקש להפוך לאזרח שלה. דרך אחרת היא היעזרות בעורך דין שהוצאת אזרחות של מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, ושל פולין בפרט, היא התחום בו הוא מתמחה – הוצאת אזרחות פולנית בדרך זו עשויה להימשך זמן קצר יותר וסיכויי ההצלחה שלה גבוהים יותר.

ככלל, כל מי שנולד בפולין ועד ה- 18.1.1951 לא איבד את אזרחותו הפולנית (בכך ששירת בצבא שאינו צבא פולין או קיבל אזרחות של מדינה אחרת) – הוא עדיין אזרח פולין, ומתוקף החוק הפולני גם צאצאיו זכאים לאזרחות פולנית. יחד עם זאת, אסור לדלג על דור, כך שמי שסבא או סבתא שלו הם אזרחים פולניים יוכל לקבל אזרחות זו, ואיתה כאמור דרכון פולני, רק אם גם דור הביניים (ההורה הרלוונטי) יגיש אף הוא בקשה לאזרחות, וייענה בחיוב (כפי שנדרש ממי שמבקש להוציא אזרחות בלגית, לדוגמה, או אזרחות בולגרית). חשוב להדגיש כי ניתן לאשרר אזרחות גם למי שכבר אינו בין החיים.

בני זוג של אזרחים פולנים אינם מקבלים אוטומטית אזרחות פולנית, אולם הם כן זכאים להקלות אם יבקשו אשרת עבודה או אשרת שהייה – בפולין כמו גם במדינות אחרות של האיחוד האירופי.

קבלת אזרחות ודרכון פולני במקרים מיוחדים

דרכון פולני ניתן – בתנאים מסוימים – גם למי שנולד בשטח שהיה בעבר תחת ריבונות פולנית גם אם כיום הוא שייך למדינה אחרת. אזרחות פולנית ניתנת להשגה גם באמצעות התאזרחות, לאחר שהות חוקית בת חמש שנים במדינה.

מקרה מיוחד נוסף הוא יהודים שאולצו לוותר על אזרחותם הפולנית ועל מקום עבודתם בעקבות גל אנטישמיות רחב היקף שהתרחש במרץ 1968 – טרם נתקבלה החלטה סופית, אולם ככל הנראה גם יהודים אלה יוכלו להשיב לעצמם את האזרחות והדרכון שנלקחו מהם לפני קרוב לחצי מאה.

בכל מקרה, את הבקשה לאזרחות יש להגיש לשגרירות הפולנית בארץ, שמקום משכנה הוא רח' סוטין בתל-אביב. יחד עם הבקשה יש להגיש 2 תמונות פספורט עדכניות, תעודת זהות או דרכון, תעודת לידה, מסמכים רשמיים לגבי שמות בני המשפחה הרלוונטיים בפולין (במקרה שעוברתו בארץ), אישורים לגבי שירות צבאי בארץ או מחוצה לה, קורות חיים מפורטים כולל מידע מקיף לגבי הזיקה של מגיש הבקשה לפולין, וכן מסמכים נוספים במידת הצורך עבור כל מקרה לגופו.