אזרחות גרמנית

צרו קשר ונשמח לעזור עם אזרחות גרמנית או בכל נושא אחר:

למעלה מ- 100,000 ישראלים אוחזים באזרחות גרמנית, ועל אף העבר הטעון רבים אחרים פונים לשגרירות גרמניה לישראל ומבקשים ליהנות מאזרחות זו ומההטבות הגלומות בדרכון של מדינה זו.

ישנן שתי דרכים להפוך לאזרח גרמני המחזיק בדרכון גרמני: האחת – אזרחות מקור, והשנייה – התאזרחות, לאחר שהות חוקית במשך פרק זמן נתון בגרמניה.

בניגוד לאזרחות בלגית, שמוענקת רק למי שאחד מהוריו אזרח בלגי (גם כשהדורות הקודמים היו דורות בלגיים), הוצאת אזרחות גרמנית אפשרית גם כש"מדלגים" על דור – כלומר מי שסבו או סבתו היו אזרחים גרמניים יוכל להפוך, אם ירצה, לאזרח גרמניה גם אם אביו או אמו ויתרו על האזרחות הזאת (וגם אם הסבא או הסבתא כבר אינם בין החיים).

זכאות לאזרחות מקור

מי שתאריך הלידה שלו חל מה-1.1.1975 ואילך זכאי לאזרחות גרמנית אם אחד מהוריו הוא בעל אזרחות שכזו. בנים ובנות לאב גרמני זכאים לאזרחות גרמנית גם אם תאריך הלידה שלהם קודם ל-1.1.1975, וכך מי שנולד לאם חד הורית בעלת אזרחות זו.

הכללים הנ"ל תקפים למי שנולדו לזוג שהיה נשוי כדת וכדין מבחינת החוק בגרמניה. עבור ילדים שנולדו מחוץ לנישואין, יש להבחין בין מי שנולד עד ה-1.7.1993, שאינו זכאי לאזרחות, לבין אלה שהגיחו לאוויר העולם אחרי ה-1.7.1993 – אלה יכולים ליהנות מאזרחות גרמנית אם אביהם נשא את אמם לאישה לפני יולי 1998, הכיר בהם באופן רשמי עפ"י חוקי גרמניה ובתנאי שהבקשה לאזרחות הוגשה לפני גיל 23. מי שנולד לאב גרמני מה-1.7.1998 ואילך מחוץ לנישואין יוכל להפוך לאזרח גרמני אם האבהות הוסדרה על פי החוק בישראל.

בכל אחד מהמקרים הנ"ל למקום הלידה אין כל משמעות. עוד חשוב לדעת כי נישואים עם אזרח גרמני אינם מקנים אוטומטית זכאות להוצאת אזרחות גרמנית (בניגוד לאזרחות אוסטרית, למשל, הניתנת למי שבן/בת זוגו הוא בעל אזרחות כזו למעלה מ-10 שנים). יחד עם זאת, נישואים שכאלה עשויים להקל על תהליך ההתאזרחות בגרמניה.

התאזרחות בגרמניה

בדומה לאזרחות בריטית, אותה ניתן לקבל לאחר שהות חוקית בת 5 שנים בתחומי הממלכה המאוחדת, גם גרמניה מאפשרת למי שחי בשטחה, באופן חוקי, לפחות שמונה שנים להפוך לאזרח מן השורה (אגב, שמונה שנים הן גם פרק הזמן הנדרש למי שמבקש אזרחות רומנית).

בנוסף לשהות ממושכת זו, יש להוכיח יכולת כלכלית (שלטונות גרמניה מעדיפים מי שלא ייפול למעמסה על שירותי הרווחה שלהם) וכן שליטה בשפה הגרמנית.

במקרים מסוימים, ניתן להגיש בקשה לאזרחות גרמנית אחרי שהות קצרה יותר בגרמניה: כך נישואין עם אזרח גרמני מקנים זכות להתאזרחות כבר כעבור שלוש שנים (בתנאי שהנישואין הם בני למעלה משנתיים), פליטים פוליטיים רשאים להגיש את הבקשה כעבור שש שנים, ואילו מי שהוריו הם אזרחי אחת ממדינות האיחוד האירופי (למשל, בעלי אזרחות פינית או שוודית) יכולים לנסות להתאזרח אחרי 5 שנות שהות בגרמניה. לשם קבלת אזרחות גרמנית במסגרת התאזרחות יש הכרח לוותר על האזרחות המקורית (כפל אזרחות אפשרי במקרים של זכאות לאזרחות מקור בגרמניה).

שגרירות גרמניה בישראל ממוקמת ברח' דניאל פריש בתל-אביב, ליד בית ציוני אמריקה ולונדון מיניסטור. השגרירות עצמה אינה גובה כסף עבור התהליך, אולם הנוטריונים הנדרשים לחתום ולאשר את המסמכים השונים מבקשים את שכרם, באופן טבעי, וכך גם עורכי דין המתבקשים לסייע בתהליך הוצאת אזרחות גרמנית – אם כי ההטבות הגלומות באזרחות ובדרכון של גרמניה שווים הרבה יותר מההשקעה הצנועה.

בנוסף לאפשרות לחיות באירופה, לעבוד בה באופן חוקי ו/או ללמוד בה בעלות מגוחכת, מאפשר דרכון גרמני, למשל, גם קבלת ויזה מיוחדת לאוסטרליה למשך שנה שלמה שמתוכה ניתן לעבוד במשך 6 חודשים (לבני 18 עד שלושים).