לימודים בחו"ל

צרו קשר ונשמח לעזור עם לימודים בחו"ל או בכל נושא אחר:

האוניברסיטאות הטובות ביותר, במקומות מהיפים בעולם, שכר לימוד שאינו מרקיע שחקים (ולפעמים גם מלגה נדיבה לצורך מימון רכישת ההשכלה), תנאי מחיה נוחים – אין פלא שלימודים בחו"ל הם כה מבוקשים בקרב צעירים ישראלים. הבוחרים בלימודים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות חייבים לקבל ויזה לארה"ב, ואילו כדי ללמוד באירופה כדאי מאוד להצטייד מבעוד מועד בדרכון אירופאי, שמקנה שורה ארוכה של הטבות ובאופן כללי חיים נוחים ומשמחים הרבה יותר. בחלק מהמדינות מגורים במשך פרק זמן מסוים לפני תחילת הלימודים יבטיחו הטבות נוספות.

מה לומדים בחו"ל?

התחומים הפופולאריים לשם לימודים בחו"ל הם רפואה (כולל רפואת שיניים, וטרינריה ורוקחות), מנהל עסקים, מקצועות שונים בתחום העיצוב וכן לימודי אמנות על כל מגוון האפשרויות (מוזיקה, קולנוע וכו'). לא רק לימודי תואר ראשון באירופה הם מבוקשים אלא גם לימודי תואר שני ודוקטורט, כשלכל תחום ישנם מוסדות לימוד נחשקים במיוחד – כך למשל הרוצים ללמוד את תחום עיצוב האופנה במקום המתאים ביותר לכך יגיעו לפירנצה, לביה"ס "פולימודה", החפצים להיות אדריכלים בעלי שם ינסו להתקבל לביה"ס לארכיטקטורה ע"ש ברטלט בלונדון, תואר שני במשפטים ירשים במיוחד אם יושג בסטנפורד האמריקאית או בליידן ההולנדית (וכמובן שאזרחות הולנדית תקל עד מאוד את השהות בעיר החוף הקסומה, שבה נולד רמברנדט וכיום חיים בה לא מעט סטודנטים ישראלים), ואילו הרופאים לעתיד מעדיפים את מדינות מזרח אירופה השונות, שבהן הלימודים מתקיימים באנגלית (ולא בגרמנית כמו בגרמניה, או באיטלקית כמו באיטליה).

איך לבחור אוניברסיטה?

ראשית, עוד בטרם בחירת האוניברסיטה כדאי לבחון זכאות לאזרחות אירופאית – אזרחות של אחת ממדינות האיחוד האירופאי הופכת את אופציית הלימודים בחו"ל להרבה יותר פשוטה, קלה ובמקרים רבים גם זולה.

בשלב השני, אחרי שכבר יודעים מה רוצים ללמוד, רצוי לבחון מספר אוניברסיטאות הידועות לטובה בתחום שנבחר. על מנת להשוות ביניהן באופן מושכל ולהגיע להחלטה נכונה יש לשקול מספר פרמטרים, ובראשם שכר הלימוד (שעשוי, כאמור, לצנוח פלאים כשיש ברשותכם דרכון אירופאי), עלות מחייה ממוצעת, איכות חיים בעיר שבה תגורו, אפשרויות בילויים וטיולים באותו מקום, אפשרויות תעסוקה תוך כדי הלימודים (שגם הן רחבות יותר לאזרחים אירופאיים), ואת השפה בה מתקיימים הלימודים. כך, לדוגמה, מי שרוצה ללמוד רפואה יכול לבחור בין איטליה לבין הונגריה, כשבאופציה הראשונה שכר הלימוד נמוך יותר אולם עלות המחיה גבוהה יותר. מצד שני החיים באיטליה עשויים להיות מהנים יותר (אם כי גם בבודפשט לא חסרות אפשרויות בילוי).

אזרחות אירופאית ושכר לימוד נמוך יותר

בארה"ב, ובפרט באוניברסיטאות המובילות דוגמת סטנפורד, MIT, NYU, ברקלי ואחרות שכר הלימוד עשוי להגיע לעשרות אלפי דולרים בשנה. מצד שני, תואר מכזו אוניברסיטה עשויה להחזיר את ההשקעה בו תוך זמן קצר בזכות היוקרה הרבה המתלווה אליו, והכישורים הגבוהים הנרכשים במהלך הלימודים. באוניברסיטאות אחרות שכר הלימוד יהיה נמוך יותר, אולם באופן כללי מכסת הסטודנטים הזרים (ובכלל זה גם בעלי דרכון אירופאי) בארה"ב מוגבלת.

ברוב מדינות אירופה ישנה חלוקה בין אוניברסיטאות ציבוריות לבתי ספר פרטיים. ברוב מוסדות הלימוד הפרטיים אין הבדל בין שכר הלימוד אותו משלמים בעלי אזרחות אירופאית לבין שכר הלימוד אותו משלמים "זרים", והוא בדרך כלל גם גבוה למדי – כמה (וכמה) אלפי יורו לשנה אקדמית.

באוניברסיטאות הציבוריות ההבדל בין שכר הלימוד עבור אזרחי אחת ממדינות האיחוד האירופאי לבין שכר הלימוד לישראלים עשוי להיות משמעותי מאוד, כך שמי ששורשיו נטועים בפולין או ברומניה, למשל, יוכל לחסוך סכומים נכבדים אם יפעל להוצאת דרכון של מדינות אלה. בחלק מהאוניברסיטאות דרכון שכזה אף יכול להקנות לימודים חינם אין כסף!